UDARNE VESTI ZA KUPCE POLOVNIH AUTOMOBILA U SRBIJI Zbog zaštite životne sredine SLEDI ZABRANA! Jedan parametar NAJBITNIJI

Prema rečima ministra, nema razloga da uvozimo stara vozila.

Goran Trivan
Goran Trivan, Foto: Alo!/Marko Marković

Uvoz polovnih vozila starijih od 10 godina mogao bi uskoro da bude zabranjen u Srbiji prema najavama ministra zaštite životne sredine Gorana Trivana, ali postavlja se pitanje da li je to pravi kriterijum da bi vazduh na ovom podneblju bio čistiji.

U Srbiju je prošle godine uvezeno 141.602 polovnih vozila od kojih su polovina sa "euro 3" motorima ili stariji od 14 godina koji su praktično proterani iz Evropske unije zbog zaštite životne sredine. Zbog toga je i Trivan najavio preventivne mere.

- Mi smo tu polemiku počeli da vodimo pre godinu dana i ja uopšte nemam nameru da ćutim kad je to u pitanju, a ljudi među kojima se ja krećem, svi podržavaju činjenicu da hoćemo da imamo čist vazduh i to je osnovni motiv svega što ja radim. Isto tako, ljudi koji se bave automobilima i bezbednošću podržavaju činjenicu da kada imate mlađa vozila, onda ste bezbedniji u saobraćaju - istakao je Trivan.

Ako se obistine najave ministra, vozači u Srbiji neće više moći da kupuju iz inostranstva polovnjake starije od 10 godina ili vozila sa euro 3 i euro 4 motora.

To praktično znači da neće moći da se uvoze četvorotočkaši koji se najviše nabavljaju preko granice kao što su, recimo, golf "četvorka" ili "petica", fijat punto, pežo 307, reno megan ili citroen C4.

Da bi stupila na snagu takva zabrana pre glasanja u skupštini odluku o tome treba da pored Ministarstva za zaštitu životne sredine donese i Ministarstvo finansija.

Ok je čist vazduh, ali ima i drugih mera

U Asocijaciji uvoznika vozila i delova pozdravljaju početak borbe za čistiji u vazduh u Srbiji, ali predlažu drugačije mere.

- Mislimo da bi trebalo da se, pre svega, ispita stanje na tržištu. Na primer, imate vozila koja su stara 10 godina i prešla su pola miliona kilometara, a s druge strane automobile koji su proizvedeni pre 17 godina i pređenih svega 100.000 kilometara što znači da nisu nikako manje bezbedna. Zato bi kada se radi o zaštiti životne sredine i zabrani uvoza polovnih vozila prvi kriterijum trebalo da bude emisija gasova i zagađenja u vazduhu. Takva pravila postoje u zemljama Evropske unije - kažu u ovoj asocijaciji.

automobil automobili polovni vozila kupovina prodaja pijaca
automobil automobili polovni vozila kupovina prodaja pijaca, Foto: stock photo

Dodaju i da bi nadležna ministarstva trebalo da ih konsultuju pre konačne odluke o ovoj meri.

- Postoji nesklad između carine i Agencije za bezbednost saobraćaja jer vi trenutno možete uvesti čak i punoletni automobil iz inostranstva, a da onda on ne prođe tehnički pregled. Doći ćemo u situaciju da imamo stotine hiljada krševa zrelih za otpad odsnosno stotine hiljada tona. Šta ćemo da radimo sa tim vozilima? Kako ćemo da ih recikliramo? Da li ćemo plaćati za to? - pitaju se u Asocijaciji uvoznika vozila i delova.

Cela ova priča oko zabrane uvoza automobila starijih od 10 godna, međutim nije nova, o tome se pričalo i pre četiri godine, ali ju je ministar Trivan ponovo aktuelizovao.

- Moramo da se odlučimo – hoćemo li da se zagađujemo i razboljevamo ili ćemo da vozimo jeftine automobile - poručio je jutros gostujući na RTS gde je oponovo komentarisao mogućnost da Srbija zabrani uvoz automobila sa "evro 3" motorima.

- Poslednjih godina postajemo groblje automobila iz Evrope. Nema razloga da sami pristanemo na tu vrstu zagađivanja bez obzira na interese. Nema razloga da uvozimo vozila starija od 10 godina - rekao je ministar i podsetio da je Srbija prošle godine uvezla oko 180.000 polovnih automobila.

Smatra da će za šest meseci ili godinu dana automobili sa "evro 4" motorima koštati kao sada oni sa "evro 3", pa ne stoji, kaže, komentar da ljudi neće imati novca.

- Nisam siguran da je ta logika ispravna. I ja se neću rukovoditi tom logikom. Videćemo šta će pobediti u javnoj raspravi - navodi Trivan.

A revolt građana?

Na konstataciju voditeljke da će to izazvati revolt građana, ministar kaže da njegovo nije da izaziva simpatije kod ljudi koji ne vode računa o životnoj sredini.

U javnoj raspravi će, kaže, učestvovati različite asocijacije uvoznika, građana. Na kraju će Ministarstva da donesu odluku šta će biti, dodaje Trivan.

Mojauto - Prodaja polovnih automobila na kredit
Mojauto - Prodaja polovnih automobila na kredit, Foto: Andrej Isaković, Shutterstock

Uvesti subvencije za ekološka vozila

Još jedna mera za zaštitu životne sredine o kojoj se godinama razmišlja jeste uvođenje subvencija za ekološka ili vozila na struju.

Vlasnici tih četvorotočkaša u Srbiji nemaju nikakve privilegije od države iako ne zagađuju okolinu.

- Država bi trebalo barem kupcima tih vozila da oprosti PDV, a da taj novac nadoknadi naplaćivanjem eko taksi najvećim zagađivačima među vozilima. U mnogim zemljama vlasnici takvih vozila, recimo, ne plaćaju parking u centru grada ili imaju besplatnu putarinu - objašnjavaju u Asocijaciji uvoznika vozila i delova.

Razgovaramo o tome

Trivaj je jutros rekao i da je sa predsednicom Vlade Anom Brnabić razgovarao o uvođenju subvencija za električne automobile.

- Daću sve od sebe da ih od naredne godine imamo - rekao je Trivan.

On je još dodao i da će "za neku godinu" Evropa zabraniti trgovinu opasnim otpadom što znači da "moramo da napravimo kapacitete za preradu opasnog otpada, a te kapacitete nemamo".

Polovnjaci stariji od 10 godina koji se najčešće uvoze u Srbiju:

golf "četvorka"

golf "petica"

fijat punto

pežo 307

reno megan

citroen C4

 

Povezane vesti

Najčitanije - Alo.rs

Najnovije - Alo.rs

Vip - Alo.rs

Galerije

Najbolji video klipovi